Mat och upplägg när du väntar många gäster

 
Ett av mina ♥:an hjälper till
 
 
 
 
 
 
En av alla fina presenter var en Globalkniv. Lycka!!!
 
 
 
 
Firandet avslutades med en hejdundrandes fest för ett gäng härliga vänner. Energin var på topp direkt och höll i sig långt fram på småtimmarna.
Älskar att pyssla om mina gäster och att få bjuda på god mat. Eftersom just matlagning är ett av mina allra största intressen var det inte aktuellt att beställa catering. Nu säger jag inte att det är något FEL mad catering, men att få bjuda på mat och allt vad det innebär är i sig som en present för mig. Sen triggades jag lite av utmaningen. Att planera, laga, varmhålla och servera en trerättersmeny till 18 personer. ☺
Jag lyckades, och vill ni ta del av mina tips på hur man ”själv” och i ett hemmakök lyckas så kommer dessa här:
1. Planera!! A & O. Tidigt planerade jag vilken mat jag ville bjuda på. Googlade recept och tips på hur man lyckas med de olika rätterna när gäller ett större antal gäster. Upprätta en tidplan över när saker ska göras och av vem. Mycket går att förbereda.
2. Se till att du har bänkyta att jobba på. Att ställa fram tallrikar på samt avlastningsutrymme till varma grytor och kantiner.
3. Välj mat som går att förbereda och gärna varmhålla. Jag lånade ett litet värmeskåp och några kantiner för grytan och potatisen. Desserten i mitt fall var frusen cheescake i portionsformar och dessa gjorde jag tre dagar innan.
4.  Ta hjälp av Systembolagets kunniga personal och välj dryck efter mat och budget. De viner de hjälpte mig med låg strax över 60:- och passade utmärkt till maten. Går inte alla flaskor åt är det dessutom helt ok att lämna tillbaka. Jag beräknade ett glas vitt till förrätten och två till varmrätten, sen tog jag till några extra flaskor. Det räckte med råge.
5.  Det är gästen som gör festen. I mitt fall i dubbel bemärkelse. Varje gäst fick under sitt glas en lapp med några sysslor att ansvara för under kvällen. Inget glöms, alla får vara delaktiga men samtidigt slipper du ha alla hos dig i köket på samma gång. De som kanske inte känner varandra så väl lär känna varandra. Exempel på sysslor: servera vin, samt fyll på vid behov. Servera förrätten. Duka bort. Etc… Funkade kanon!!
 
Menyn då tänker ni kanske?
 
Förrätt:
Skaldjurssoppa
Följde inget särskilt recept men gjorde lång tid innan egen fond på ett paket frysta kräftor som jag sedan frös in och hade som bas. Gör en smakrik soppa med hjälp av fonden du kokat, färdig skaldjursfond på flaska, fisksås, sambal, grädde, tomatpuré och annat gott. Beräknade ca 2 dl soppa per person. Precis lagom. Dukade fram tallrikar med räkor och kräftstjärtar  till var och en, sedan serverades den heta soppan ur kannor.
Serverade bröd och vispat smör till
I glasen: Ruppertsberger Hofstück (5914) 69:-
Systembolagspoesin: ”Druvig smak med sötma, inslag av honung, päron, fläder och citrus. Serveras vid cirka 8°C till kryddstarka fisk- och skaldjursrätter, gärna med asiatiska inslag”.
Varmrätt:
Beuf Bourguignon
Denna rätt vinner på att stå och gotta till sig, inte bara på spisen, utan även i kylen. Gjorde denna gryta två dagar innan. Jag hade turen att min kära vän jägaren kunde tillhandahålla mufflonkött till denna anrättning. Att jag sedan bytte ut champinjonerna mot trattisar gav denna köttgryta en liten lyxigare touch. Följ ett recept du hittar på nätet men glöm inte att tillsätta gott vin och rökt sidfläsk – det gör susen. Och så klart, koka den riktigt mör. Gjorde på ca 2,5 kg kött.
Serverade kokt Amandinepotatis till
I glasen:
 Marques de Valencia (2730) 69 :-
Systembolagspoesin: ”Kryddig, fruktig smak med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, korinter, vanilj och kakao. Serveras vid 16-18°C till rätter av lamm- eller nötkött”.
Dessert:
After eight cheescake
Receptet hittade jag på nätet – en sats räckte till 18 små glas. Jag lovar, efter en sån här mastig för- och efterrätt vill man bara ha något litet.
I glasen:
Castiôn (7873) 90:-
Systembolagspoesin: ”Blommig, mycket söt, pärlande, druvtypisk smak med inslag av rosor, päron, honung och lime. Serveras vid 6-8°C till frukt- och bärdesserter”. (1 flaska räckte)
Allt blev så gott, och inga direkta rester att tala om, och drycken passade jättebra till.
Att agera hemmakock för mindre sällskap kommer att bli min fritidssysselsättning, när den inte längre är att skjutsa till olika aktiviteter och tillbringa timmar i olika sporthallar. ☺ Visst skulle det väl vara smidigt att ha någon som planerade, handlade, dukade, lagade och serverade åt dig när du tänker ställa till med fest hemma?
 Rent-a-chef – det kommer bli min affärsidé. Du hör väl av dig? J
 
Tack för att du tittar in! ♥
 
 
 

Kommentarer