Fläskpannkaka








 
Nu har det hunnit bli fredag kväll och bilderna jag bjuder på idag visar gårdagens middag. Något så enkelt och mycket uppskattat som fläskpannkaka.
 
Någon gillar de lite brända kanterna, en annan den lite mjukare mittenbiten. Jag föredrar det förstnämnda med mycket salt och rårörda lingon. 
 
Fläskpannkaka, 4p
 
Mixa 2,5 dl vetemjöl, 1/2 tsk salt med 3 dl mjölk. Tillsätt ytterligare 3 dl mjölk. Vispa till en slät smet. Tillsätt sist 3 ägg under "omrörning".
 
Klipp ett paket bacon i mindre bitar och fräs i ugnsfast form på 250 C. Sänk till 220 C. Slå smeten över baconet och ställ in i varm ugn ca 20 minuter. 
 
Servera med lingonsylt.  
 
Gott-gott!
 
Som sagt nu kör vi fredagskväll, och det traditionella discot - just nu skrålar Familjen ur högtalarna - "Vi var dem". Bara så galet bra!
 
I morgon lämnar jag den mindre av barnen hos sin morfar och bonusmormor - tar med den större och tar ett varv på golfbanan. Vem vet - kanske blir det premiär för 18 hål i morgon. Tiden finns - men finns lusten? Det känns så nu.
 
Efter att golf, besök hos morfar och att ett antal kalas har avverkats välkomnar jag min vän - hon som jag håller så kär, som jag delar så mycket med och som förutom go sambo, vacker dotter och ettrig terrier har en labbe som vi längtar ihjäl oss efter. Sambon är borträknad, likväl som min make. Övriga uppräknade hoppas vi på att de ansluter.
 
Vi hörs vidare va?
 
 
  

Kommentarer