Hlestekt ryggbiff av hjort, rotsaksrösti och murkelsås och len mousse som avslutning


Börja med att skala och strimla grönsakerna till röstin. Jag tog 1 zucchini, 1 morot och 2 palsternackor. Krydda och rör ner ett ägg. Stek i smör på medelhög värme.

Putsa köttet lägg i marinad gjord på exempelvis viltkrydda, vitlök, olja, salt och peppar. Jag lät köttet marineras i ett par timmar. Stek det i smör tills det fått en innertemperatur på 58 grader. Låt vila i folie.

Såsen görs på 1 burk murklor som bryns tillsammans med finhackad gul lök. Slå på lite vitt vin, vatten, köttbuljong, grädde och lite soya. Låt såsen puttra ihop och smaka av med salt och peppar.





Efterrätten hittade jag i Elle mat & vin och var så fantastiskt god!

Det här behöver du:
3/4 dl mjölk
3/4 dl grädde
1/4 dl socker
1 1/2 äggula
1 Marabou Premium Caramel chokladkaka 170 g
3 dl vispgrädde

Och så här gör du:
Värm mjölk, grädde, socker och äggula under omrörning. Vispa eller rör hela tiden tills det uppnått en temperartur på 82 grader, jag tog av mitt vid 78. Krossa chokladen och häll över ägg- och gräddröra, rör slät. Vispa grädden, inte för hårt, och vänd ner i choklad smeten. Slå upp i glas och låt stelna i kylen ett par timmar.


Kommentarer