Lufsa eller raggpannkaka





Kvällens middag; Lufsa (eller raggpannkaka), för ca 4 pers (vi är tokiga i detta så i er familj kanske det räcker till fler): ca 10 medelstora potatisa, 2,5 dl mjölk, 2 dl mjöl, 1 ägg, 2 pkt bacon, smör och salt. Skala och kör potatisen i matberedare, riven eller "mixad" är en smaksak, jag mixar. Blanda potatisen med mjölk, mjöl, ägg och rikligt med salt. Häll ut smeten på en SMORD (jag har även bakplåtspapper under) långpanna, det ska vara ganska tunnt lager med smet. Täck med baconskivor. Ställ in i ugnen ca 50 minuter i 225 C. Ät med lingon till. Som sagt, detta är absoluta favoriten i familjen. Äter man som jag kost med lite kolhydrater får man lite knorr i magen - men det är det värt någon gång i bland.

Ha en skön kväll, snart helg!!!!



Kommentarer

  1. Hej Sara!

    Tack för jättefin och inspirerande blogg! Matbilderna är supersnygga. Ikväll blev det lufsa för oss här i Stockholm, tack för bra tips!

    Kram från Kattis & Otto

    SvaraRadera
  2. För mig blir det en lufsa ikväll. Byter i och för sig ut lingonen mot hallonsylt :-)

    SvaraRadera
  3. Kör lufsa ikväll.låter gott men jag byter ut baccon mot fläsk.hoppas det blir bra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar